avgraff · 20-Дек-12 13:53(11 лет 10 месяцев назад, ред. 31-Мар-13 23:13)
Fatoumata Diawara (ft Tony Allen, Toumani Diabaté, John Paul Jones) / Fatou Жанр: Ethnic Jazz, Wassoulou, Vocal Jazz Страна-производитель диска: France Год издания: 2011 Издатель (лейбл): World Circuit Номер по каталогу: WCD086 Страна: Mali Аудиокодек: FLAC (*.flac) Тип рипа: tracks Битрейт аудио: lossless Продолжительность: 00:43:58 Источник (релизер): вата (благодарности релизеру - fuzzfolk) Наличие сканов в содержимом раздачи: да Треклист:
1. Kanou 3:54
2. Sowa 3:08
3. Bakonoba 3:16
4. Kèlè 3:09
5. Makoun Oumou 4:36
6. Sonkolon 3:32
7. Alama 3:35
8. Bissa 3:05
9. Mousso 3:19
10. Wililé 4:50
11. Boloko 3:35
12. Clandestin 3:59 Доп. информация: Этот же альбом в формате mp3 ТУТ
Мюзикл Мишеля Осело "Кирику и Караба" (с Фатуматой Диаварой в роли колдуньи Карабы) ТУТ Фатумата Диавара – малийская певица и актриса. В настоящее время проживает во Франции. Родилась в 1982 году в Кот-д'Ивуаре (Берег Слоновой Кости) в малийской семье. Диавара с детства мечтала стать актрисой, поэтому, достигнув совершеннолетия, переехала во Францию, где снялась в ряде художественных фильмов (преимущественно у режиссеров – выходцев из Южной Африки) и нескольких театральных постановках (в том числе у известного французского режиссера и мультипликатора Мишеля Осело в мюзикле "Кирику и Караба"). Параллельно с освоением актерского мастерства Фатумата немало времени уделяла музыкальному творчеству. Взяв в руки гитару, она начала писать свой собственный материал – песни, которые сочетают малийские традиции в стиле вассулу (wassoulou) с современными международными джазовыми и поп-веяниями. На ее "чувственный голос" обратила внимание королева стиля вассулу – Уму Сангаре (с которой Фатумата позже спела в дуэте). Кроме этого Фатумате посчастливилось выступать с Ди Ди Бриджуотер и с популярным оркестром Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou. Благодаря усилиям продюсера Ника Голда 9 мая 2011 года увидела свет EP Фатуматы Диавары под названием Kanou, а в сентябре того же года студия World Circuit Records презентовала ее полноценный дебютный альбом Fatou. Среди приглашенных звезд на альбоме можно заметить известного нигерийского барабанщика и популяризатора афробита Тони Аллена, короля коры Тумани Диабате, а также бас-гитариста Джон Пол Джонса (Led Zeppelin). Диск пользуется огромной популярностью (особенно во Франции), а семь песен из альбома (на которые были сняты видеоклипы) стали международными хитами.
Об исполнителе
In her teens, Fatoumata Diawara moved to France to pursue an acting career. She appeared in a handful of films and worked with a street theater troupe but really found her calling later, when she took up the guitar and started writing songs. Born in Cote d’Ivoire and raised in southern Mali, Diawara grew up hearing Wassoulou music, a song style that’s thought by some ethnomusiclogists to be one of the main pre-colonial ancestors of blues. The Wassoulou cultural area is now split between three countries, but it has a history that extends back centuries, and Diawara merges that long, traditional history with a modern, globalized sensibility on her debut album. Diawara has honed her performing and recording craft through work with AfroCubism, Orchestre Poly-Rythmo, and Herbie Hancock, among others, so really the big step here is to recording her own songs with her own arrangements. She has a voice with a naturally sensual glide to it that sometimes reminds me a little of Sade. Unlike many of her peers, such as Oumou Sangaré, power is not really a part of her style– she keeps her singing even and steady to complement the hypnotic, cycling guitar parts of her arrangements. The album is quietly intense, rarely rising above the volume of ordinary conversation. Diawara sings in her native Wassoulou language, but understanding the exact content of the songs isn’t necessary to enjoy them. There’s plenty of information in the melodies and rhythms, and inventive musicianship as well. Diawara locks in with the simmering funk backdrop of “Bissa” by playing harmonics on her guitar instead of full chords. The electric leads seem to float up out of the patterns; several times over the course of the album, I found myself caught up in a flowing solo that I didn’t even notice when it started. This is how the whole record works. There’s no fanfare, nothing is announced. It simply surrounds you with its atmosphere. It is an ultimately beguiling album because of this. Even in its most demonstrative moments, such as the shivering lead guitar line that opens “Bakonoba”, it’s a record you can sink into and enjoy for its sonics as well as its songwriting. “Bakonoba” is among the songs with the strongest West African character, and that guitar is a big part of it– it’s reminiscent of the type of lead Malian guitarists Djelimady Tounkara or Kanté Manfila might have once laid down for the Rail Band. Otherwise, Diawara is one of a growing number of musicians working on a sort of pan-folk sound that incorporates influences from across a broad Afro-Western cultural spectrum. It’s an approach that may be a better fit for the “world music” label than any of the highly localized sounds that tag’s often applied to. http://en.wikipedia.org/wiki/Fatoumata_Diawara
sashkaelectric
всегда - пожалуйста! тут, кстати, можно на нее полюбоваться в HD Fatoumata Diawara - Live at Festival Au fil des Voix [2012, Ethnic Jazz, Wassoulou, Vocal Jazz, HDTV 1080i] https://rutr.life/forum/viewtopic.php?t=4397449